8 mei 2024
img1
img2
img3
img4
img5
img6
Actueel

Actueel

ACTUEEL

rss

ACTUEEL

Klinische Avonden paard 2014Waar staat u in 2020? Er werd lang nagepraat over deze vraag door de 130 deelnemers aan de jaarlijkse bijeenkomst voor dierenartsen tijdens de KWPN hengstenkeuring in Den Bosch. Het succesvolle symposium ging daarnaast in op allergieën en het nemen van huidbiopten. De organisatie was in handen van Virbac, Pavo en de Gezondheidsdienst voor Dieren.

Als het jeukt
Na een inleiding door Julius Peters met de actualiteiten voor paardendierenartsen in Nederland, beet Prof. Dr. Marianne Sloet de spits af met een actuele presentatie over allergieën. Op basis van de meest recente wetenschappelijke inzichten zette begandigd spreekster professor Sloet de diagnostiek en therapie mogelijkheden uiteen. Allergieën komen zeer veel voor bij paarden en zijn zowel diagnostisch als therapeutisch een uitdaging te noemen. 

Niet in knijpen

Diagnostisch patholoog Nadine Meertens van de Gezondheidsdienst voor Dieren is een expert op het gebied van huidbiopten. Dermatologische problemen bij een paard zijn vaak een puzzel. Door alle informatie te verzamelen en veel te overleggen tussen clinicus en patholoog is meer succes te behalen. Ze benadrukte dat het bekijken van een biopt slechts een onderdeel van de puzzel is en dat het klinische beeld en de reactie op een eventuele behandeling er ook bij hoort. Hoe meer informatie de patholoog heeft over de casus, hoe beter. Daarbij moet zeer breed worden gedacht. Niet alleen de anamnese is van belang, maar ook foto’s van de plekken, waar ze zitten, hoe uitgebreid, of het acuut is of recidiverend, seizoensgebonden of niet en vooral ook welke behandelingen al zijn toegepast.

Aanvullende informatie over het management van het paard, zijn omgeving en of er meer paarden zijn met dezelfde klachten is relevant. Hoe meer biopten per geval, hoe beter. De wijze waarop ze worden genomen is belangrijk.Kleiner levert te weinig materiaal op. Pustels en vesiculae leveren veel informatie op, dus stuur die zeker en vermeld de aanwezigheid op het inzendformulier. Pas op voor knijpartefacten en zorg dat ze meteen in formaline worden gefixeerd. Al na een paar minuten verliest weefsel histologisch aan kwaliteit, dus eerst terugrijden naar de praktijk voor conservering zorgt ervoor dat biopten niet meer goed te beoordelen zijn.


De klant komt niet vanzelf

Klinische Avond Pard 2016De economische situatie heeft effect op paardenklinieken. Waar in het verleden de klant ‘vanzelf’ binnenkwam, is nu sprake van stevige concurrentie. De Engelse dierenarts Alison Lambert heeft zich met haar bedrijf Onswitch gespecialiseerd in verbetering van het contact tussen praktijken en hun klanten. Op smakelijke, maar soms ook best confronterende wijze, hield ze de aanwezigen een spiegel voor. Je kunt immers nog zo’n goede dierenarts zijn, als de klant je niet vindt of de keuze op een ander laat vallen, kun je niets betekenen voor het welzijn van paarden.

Lambert betoogde dat social media een vaste positie heeft gekregen en dat je daar niet omheen kunt. Het is belangrijk dat een potentiële klant je kan vinden op het internet. Een website of facebookpagina met een foto van de kliniek en een telefoonnummer is daarbij niet genoeg. Het moet boeiend en interactief zijn. Je moet het verschil maken met je concurrent. Als de telefoon wordt gepakt, is het uiterst belangrijk wat daarna gebeurt. Een onderzoek, waarvoor in december en januari zestig willekeurige Nederlandse praktijken zijn gebeld met een vraag over vaccinaties en een paard met jeuk, leidde maar in een zeer klein aantal gevallen tot een aanbod voor een afspraak. Een gemiste kans, volgens Lambert.

Mensen met paarden zijn zeer actief op fora en halen informatie, al dan niet dubieus, van het internet. Het zuchtend of afwijzend daarop reageren, zorgt ervoor dat zij zich niet serieus genomen voelen en op zoek gaan naar een ander. Emotie speelt een belangrijke rol bij de keuzes die worden gemaakt. Een begripvolle dierenarts, die vriendelijk is tegen het paard en de tijd neemt om het dier op z’n gemak te stellen, wordt, ongeacht de kennis van zaken, vaker als ‘deskundig’ beoordeeld. En alles, zowel positief als negatief, wordt gedeeld op social media. Volgens Lambert gaan de praktijken die daar niet adequaat in mee gaan in de toekomst ten onder. Typerend was het voorbeeld van een jonge eigenaresse die een masseur, een fysiotherapeut en een zadelspecialist bij haar paard had gehaald en daar dus veel geld aan had uitgegeven. Het geeft aan dat de doelgroep bereid is geld uit te geven aan de gezondheid en het welzijn van een paard. Het is zaak dat dierenartsen beter aangeven wat voor rol zij daarin kunnen spelen. Aansluitend hierop lichtte Roeland Wessels van St. Anna Advies het onderzoek middels de ‘fijn-aan-de-lijn’ check toe. Resultaten hiervan zullen binnenkort gepubliceerd worden.



Comments are closed.